Tip: Přihlaste se a my pohlídáme za Vás konec platnosti vaší STK.

Pravidelná kontrola u STK = Vaše bezpečnost

..proč je důležité chodit se svým vozem na STK?

bezpečnost Nebo jezdit? Ano, máte pravdu, mělo by tam správně být jezdit. Málokdo si asi umí představit, že by svého motorového miláčka, ať už větších, či menších rozměrů tahal za sebou jako kačera na provázku, aby s ním mohl dojít na Stanici technické kontroly.

Zpět k úvodní otázce. Proč? Krom toho, že řidič je ze zákona povinen mít technicky způsobilé vozidlo k provozu na pozemních komunikacích, existuje řada dalších důvodů, proč své motorové vozidlo nezanedbávat.

Je to stejné jako s vlastním tělem, nebudete-li se o něj starat, rychle zchátrá. Neočekávaně se u Vás mohou objevit zdravotní problémy, které by mohly mít fatální dopad na kvalitu života. To neznamená, že byste své motorové vozidlo měli krmit svíčkovou, úplně postačí benzín, nafta nebo plyn a občas s ním „dojít k doktorovi“ na prohlídku. Zkrátka a dobře, budete-li na své auto kašlat, začne ono časem také „kašlat“, ne-li něco horšího. A vy byste přeci nechtěli, aby se kvůli nějakému technickému problému a nedostatečné kontrole stala nějaká nehoda. Jistě byste si nepřáli, aby se něco přihodilo Vám, Vašim blízkým nebo někomu dalšímu jen proto, že Vaše auto nebylo v pořádku. Tolik už bylo zmrzačených, nebo dokonce zabitých... A proč? Kvůli vlastní nedbalosti. Zdraví a život máme jen jeden!

..uvolněné kolo a smrt je na cestě

Vozidlo, které není v dobrém technickém stavu, zradí často tehdy, kdy to nejméně čekáte. Velice nebezpečnou situaci může zavinit třeba takové uvolněné kolo. Představte si, že se svým vozem jedete rychlostí 90 km/h po přehledné okresní silnici, vychutnáváte si nádherný krajinný ráz a najednou vám něco začne škubat ve volantu. Náhle zjišťujete vážnost situace. Právě jste ztratili kolo a váš vůz není možné žádným způsobem ovládnout! Prudce mění směr mimo vozovku a v posledních vteřinách zahlédnete kmen stromu, na který se nevyhnutelně řítíte! Prásk! Během desetiny sekundy jste přišli o život. Nejde o příběh z akčního retrofilmu. Často jde o příběh ze života, kdy řidič díky zanedbanému stavu vozidla nad ním ztratí úplnou kontrolu, což často vede k vážným a někdy i tragickým dopravním nehodám.

Pro příklad uvádíme crashtest Škody 105/120, rozjeté proti zdi v rychlosti 50 km/h. Podívejte se s námi na fotografie pořízené rychlokamerou, která zaznamenala osudové okamžiky testovacích figurín.

bezpečnost

Chce se vám instinktivně z konzervy, která se začíná muchlat? Ne. Už to nejde, je pozdě! 0,02 s – Maska chladiče vzala za své a blatník se začíná lámat v nejtenčím místě nad kolem. 0,04 s – přední kola putují proti nohám řidiče, za další čtyři setiny (0,08 s) už nejdou otevřít dveře, práh se prohýbá do oblouku, hlava řidiče se odpoutává od opěrky a raketově vystřeluje proti volantu. Kolo již „valí“ podběh proti nohám figuríny.

bezpečnost

0,10 s – odehrává se tragická souhra. Přístrojová deska včetně volantu vystřelí směrem vzhůru, zatímco obličej řidiče plnou silou naráží do dolní poloviny volantu. 0,12 s – Okamžik pravděpodobné smrti – pohyb volantu směrem vzhůru a proti hlavě způsobil náraz čela řidiče do nedeformovatelného sloupku řízení. Co by nedokázal samotný úder do čela, to by zřejmě dokončila zlomenina vazu. Řidiči teď už s největší pravděpodobností nevadí, že více než polovina předního kola putuje do předních dveří a pedály mu drtí holeně od kotníků až do středu lýtek. 0,16 s – Střecha se vydatně láme a s ní i celé auto. Z levých předních dveří vzniká harmonika. Přední část stopětky na straně řidiče prakticky neexistuje, kolo zasahuje do úrovně sedáku! Hlava se odráží od volantu. 0,20 s – Tělo řidiče, bohužel už zřejmě bez života, se vrací do původní polohy. Deformace přední části automobilu sice již skončila, ale záď přenáší pohybovou energii vzhůru, do „výskoku“. Spolujezdec sice nebyl ohrožen vystřelujícím volantem, zděsila nás však skutečnost, že ukotvení bezpečnostního pásu spolujezdce v prahu auta bylo téměř vytržené. Stačila jen o něco málo větší kolizní rychlost než „pouhých“ 48 km/h a kotva by byla vytržena a pás přestal plnit svou funkci.


IE5+, Gecko/20030624+, Opera 7.20+ compliant | 0.01 sec. | Copyrightgreat webdesigngreat webdesign © 2006 | CSS 2.1 & XHTML 1.1